هموژنایزر التراسونیک همگن ساز فراصوت

مکانیزم عمل هموژنایزر التراسونیک

مکانیزم عمل هموژنایزر التراسونیک به این شکل است که هموژنایزر التراسونیک با ایجاد امواج فراصوت شدید در محیط مایع کار می‌کند. این امواج فشاری، جریان در مایع ایجاد کرده و حباب‌ها را تشکیل می‌دهند. حباب‌ها به اندازه مناسب رشد می‌کنند و در نهایت ترک می‌شوند، که باعث تولید حرارت شدید می‌شود. این دستگاه می‌تواند به عنوان یک روش همگن‌سازی در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد، به خصوص برای ترکیب و همگن‌سازی نمونه‌ها قبل از پردازش‌های بیشتر. امواج فشاری باعث شکستن پیوند‌های کووالانسی در مایع می‌شوند. هموژنایزر التراسونیک یک دستگاه است که با استفاده از امواج فراصوت، مایع را همگن می‌کند.

این امواج فشاری باعث جریان در مایع می‌شوند و حباب‌ها را تشکیل می‌دهند. این حباب‌ها به اندازه مناسب رشد می‌کنند و در نهایت ترک می‌شوند، که باعث تولید حرارت شدید می‌شود. دستگاه هموژنایزر التراسونیک به عنوان یک روش همگن‌سازی در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، به خصوص برای ترکیب و همگن‌سازی نمونه‌ها قبل از پردازش‌های بیشتر. امواج فشاری باعث شکستن پیوند‌های کووالانسی در مایع می‌شوند. در ادامه بیشتر راجع به مکانیزم عمل هموژنایزر التراسونیک صحبت خواهیم کرد.

عملکرد دستگاه هموژنایزر التراسونیک

هموژنایزر یک دستگاه است که با ایجاد امواج فراصوت در محیط مایع، همگن‌سازی را انجام می‌دهد. این امواج فشاری باعث جریان در مایع می‌شوند و تحت شرایط مناسب، میکرو حباب‌ها تشکیل می‌دهند. این حباب‌ها به اندازه‌ی مناسب رشد کرده و در نهایت ترک می‌شوند، که باعث تولید حرارت شدید می‌شود². دستگاه هموژنایزر به صورت فیزیکی ماده مورد نظر را به اندازه‌های کوچک و یکنواخت تبدیل می‌کند. این فرآیند همگن‌سازی با استفاده از هموژنایزر نسبت به روش‌های قدیمی‌تر، نمونه‌های با کیفیت‌تر با امکان آلودگی زیست‌محیطی کمتر، احتمال نشر بیماری پایین‌تر، سر و صدای کمتر و سرعت بالاتر را فراهم می‌آورد.

مکانیزم عمل هموژنایزر التراسونیک در زمینه‌های تحقیقاتی و علمی مانند پزشکی قانونی، میکروبیولوژی، بیوتکنولوژی، دامپزشکی، شیمی، زمین‌شناسی، فلزشناسی، زیست‌بوم‌شناسی، کنترل غذا و نوشیدنی، داروسازی و تغذیه کاربرد دارد. از هموژنایزر برای همگن‌سازی و خرد کردن موادی مانند خاک، گیاهان، مواد غذایی، اجزای بدن موجودات مانند استخوان و دندان و مو، خون و قارچ، باکتری و… استفاده می‌شود. یکی از قدیمی‌ترین کاربردهای آن هموژنیزه کردن شیر و یکنواخت‌سازی پراکندگی چربی در بخش مایع آن می‌باشد.

دستگاه هموژنایزر فشار بالا

هموژنایزر آزمایشگاهی فشار بالا نوعی دیگر از میکسر هموژنایزر است که برای همگن‌سازی انواع امولسیون‌ها و سوسپانسیون‌ها در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. از مزایای هموژنایزر آزمایشگاهی فشار بالا می‌توان به امکان افزایش فشار تا ۷۰۰ بار و کاهش اندازه ذرات تا ۰.۵ میکرومتر (۵۰۰ نانومتر) اشاره کرد. این دستگاه با ایجاد فشار بالا، اندازه ذرات امولسیون‌ها را کوچک‌تر می‌کند و پایداری آن‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین، با افزایش فشار، خوشه‌های به هم چسبیده‌ی گلبول‌های چربی نیز تکه‌تکه می‌شوند³. این دستگاه در آزمایشگاه‌ها برای تهیه نمونه‌های همگن و ترکیب‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مکانیزم عمل هموژنایزر التراسونیک صنعتی

هموژنایزر التراسونیک یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است و از مکانیزم عمل هموژنایزر التراسونیک برای همگن‌سازی مواد مختلف، به ویژه مواد لبنی مانند شیر، استفاده می‌شود. این دستگاه با استفاده از امواج فراصوتی، مواد را به یکدیگر مخلوط می‌کند. امواج فراصوتی باعث کاهش اندازه ذرات و تشکیل محلول‌های همگن می‌شود. همچنین، از این دستگاه می‌توان برای بهبود کیفیت محصولات نهایی نیز استفاده کرد. در صنایع داروسازی، بهداشتی، نانوتکنولوژی، زیست‌شناسی، مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی، هموژنایزر التراسونیک یک نقش حیاتی دارد.

مکانیزم عمل هموژنایزر التراسونیک حمام التراسونیک

حمام التراسونیک یا دستگاه شستشوی التراسونیک، دستگاهی است که جهت حذف سریع و کامل آلاینده‌ها از اشیاء استفاده می‌شود. این دستگاه در مخزنی پر از آب یا مواد شوینده قرار دارد و امواج فراصوت با فرکانس بالا در سرتاسر آن غوطه ور می‌شوند. فرکانس امواج فراصوت معمولاً حدود ۲۵ تا ۴۲ کیلوهرتز است. در مکانیزم عمل هموژنایزر التراسونیک یا حمام التراسونیک، انفجار حباب‌های میکروسکوپی کوچک ناشی از نوسان آب به دلیل اعمال امواج فراصوت، اصل بنیادی برای از بین بردن و کندن کوچک‌ترین ذره‌ها از انواع سطوح است. این انفجار حباب‌های کوچک به نام کاویتاسیون شناخته می‌شود. حباب‌های منفجرشده مانند برس‌های تمیزکننده میکروسکوپی در سراسر مخزن تمیزکننده عمل می‌کنند و آلودگی را از سرتاسر ماده پاک می‌کنند که بسیار مؤثرتر از روش‌های دیگر است. از این دستگاه‌ها در زمینه‌های مختلفی مانند صنایع غذایی، پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. تمیز کردن با حمام التراسونیک به‌عنوان روشی متداول در صنعت و علمی مورد توجه قرار گرفته است.

نحوه استفاده از حمام التراسونیک

استفاده از حمام التراسونیک در آشپزخانه می‌تواند به شما در تمیز کردن و همگن‌سازی مواد کمک کند. در ادامه، بهترین روش‌ها برای استفاده از حمام التراسونیک را برای شما توضیح می‌دهم:

1. استفاده از سبد یا روش‌های دیگر برای تعلیق مواد:

    – مهم است که اشیاء قرار داده شده در حمام، با پایه مخزن تماس نیافتند. این معمولاً جایی است که ترانسدیوسرها متصل می‌شوند. اگر اشیاء (به ویژه اشیاء چگال یا سنگین) با این قسمت تماس داشته باشند، ممکن است عملکرد آن‌ها تحت تأثیر قرار گیرد و حتی آسیب دائمی به آن‌ها وارد شود. به جای اینکه اشیاء، از جمله ظروف مانند بیکرها یا لوله‌ها، به طور مستقیم در مخزن قرار گیرند، باید به وسیله‌ی یک سبد سیمی تعلیق شوند. اگر از سبد استفاده می‌کنید و اشیاء کوچک‌تری دارید که از سوراخ‌ها عبور می‌کنند، می‌توانید آن‌ها را در یک ظرف مانند بیکر شیشه‌ای قرار داده و آن را با همان محلولی که در مخزن است، پر کنید.

2. انتخاب محلول مناسب:

    – یک عامل مهم در تنظیم فرآیند التراسونیک، نوع محلولی است که استفاده می‌کنید. در بسیاری از موارد، آب تقطیر یا آب دمینرالیزه بهینه خواهد بود. آب شهری ممکن است شامل کربنات کلسیم و سایر آلاینده‌ها باشد که می‌تواند کارایی فرآیند التراسونیک را کاهش دهد یا به مخزن آسیب برساند. با این حال، نباید از آبی استفاده کنید که خیلی خالص باشد، زیرا آب با خلوص بیش از حد، به مخزن آسیب می‌زند. به همین دلیل، آب دی‌ایونیزه بهترین گزینه نخواهد بود. در موارد دیگر، جایگزین‌های مناسب‌تری وجود دارد. به عنوان مثال، اگر سلول‌ها را لیز کرده‌اید، باید از یک محلول بافر مناسب استفاده کنید. اگر حمام خود را برای تمیز کردن استفاده می‌کنید،

3. زمان و دما:

    – زمان و دما برای تمیز کردن با حمام التراسونیک و مکانیزم عمل هموژنایزر التراسونیک مهم است. زمان معمولاً بین ۵ تا ۳۰ دقیقه است، اما ممکن است بسته به نوع آلاینده و ماده، متفاوت باشد. همچنین، دما نیز باید مناسب باشد. برای بیشتر موارد، دمای آب باید حدود ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد باشد. اگر دمای آب بیش از حد بالا یا پایین باشد، ممکن است عملکرد حمام التراسونیک کاهش یابد.

4. استفاده از مواد شوینده:

    – برای تمیز کردن اشیاء، می‌توانید مواد شوینده مناسبی به آب اضافه کنید. مثلاً اگر قصد تمیز کردن ظروف آشپزخانه را دارید، می‌توانید مقداری مایع ظرفشویی به آب اضافه کنید. این کار باعث افزایش کارایی حمام التراسونیک می‌شود.

5. تنظیم فرکانس و قدرت:

    – دستگاه حمام التراسونیک دارای تنظیمات مختلفی است که می‌توانید از آن‌ها برای تنظیم فرکانس و قدرت امواج فراصوت استفاده کنید. برای مواد مختلف، ممکن است نیاز به تنظیمات متفاوتی باشد. بهتر است دستورالعمل‌های تولید کننده را مطالعه کنید و تنظیمات مناسب را انجام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید